Placeholder image

Directeur basisschool Leiden: 'Samen oplossingen zoeken in de lockdown'

19 januari 2021
De verlenging van de lockdown had Martine Molenaar, directeur van basisschool De Stevenshof in Leiden, beter zien aankomen dan het begin ervan: ,,Toen hadden we de kerstboom op school net opgetuigd.''
Martine Molenaar, directeur van basisschool De Stevenshof in Leiden: ,,Ik ben heel trots en blij hoe leerkrachten het doen.''
 

De verlenging van de lockdown had Martine Molenaar, directeur van basisschool De Stevenshof in Leiden, beter zien aankomen dan het begin ervan: ,,Toen hadden we de kerstboom op school net opgetuigd.''

Lastig is het wederom, onder meer voor het opvangen van kinderen die de school er graag bij wil hebben of die ouders in cruciale beroepen hebben. Die zogeheten 'noodopvang' zit hier en daar al behoorlijk vol: ,,Zo hebben we een middenbouwgroep waar op piekdagen als dinsdag en donderdag 13 van de 29 kinderen op school zit.''

Toch blijven dagelijks nieuwe aanmeldingen binnenkomen: ,,Nu ook van ouders die tot de achttiende januari opvang geregeld - het aanvankelijke einde van de lockdown - maar niet voor de periode daarna. Ook daarom hopen we dat de verlenging één week duurt en geen drie. Het vervelende bij een volle noodopvang is ook dat kinderen die je echt op school wilt hebben, niet de aandacht krijgen waarvoor je ze binnenhaalt.''

Wat het volgens haar extra lastig maakt is dat veel mensen een cruciaal beroep blijken te hebben: ,,Zo is de voedselketen een heel breed begrip. Zelfs restaurants die dicht zijn, vallen eronder. Bovendien ben ik er niet voor opgeleid om als poortwachter te fungeren en snap ik heel goed dat ook ouders klem kunnen zitten, maar dan tussen werkgever en thuisonderwijs.''

Toen ze een 'moreel appel' deed op ouders die kinderen in volle noodopvanggroepen hebben, merkte ze dat een deel toch een andere oplossing vond. ,,Met elkaar dragen we immers onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wat ook scheelt is dat we online de hele schooldag nabootsen en er thuis dus geen onderwijs hoeft te worden gegeven. Het gaat er meer om dat een oogje in het zeil wordt gehouden en zo nodig wat technische ondersteuning wordt verleend.''

Oplossingen

Denken in oplossingen, dáár draait het volgens haar om. Tot haar genoegen merkt ze dat dat op op alle fronten gebeurt. Zo helpen leerkrachten elkaar om leerlingen nog meer 'in de les te trekken' en springen pedagogisch medewerkers van kinderopvang Smallsteps vanaf volgende week bij in groepen waar extra veel gebruik wordt gemaakt van de noodopvang: ,,Want als de helft van de klas voor je hebt en de andere helft zit thuis zit, dan kun je dat niet allemaal in je eentje managen.''

Ook probeert de school ouders te helpen waar het kan. Neem het buiten bewegen: uit de tijd dat de school nog vol zat, stammen de aparte buitenspeeltijden voor verschillende leeftijdscategorieën. Maar nu een moeder heeft gemeld dat haar dochter uit groep twee om tien uur een rondje om het huis moest rennen en een zoon uit groep zeven daarna 'buiten spelen' had, willen we dat gelijktrekken.''

Mooi is ook dat ze tegenwoordig de extra snelle testen op corona vergoed krijgt - 'dat is een pilot van de GGD' - terwijl het vorig jaar nog van het schoolbudget af ging: ,,Ik heb dat toch een keer gedaan à raison van zeventig euro. We hadden op dat moment al zes zieke leerkrachten en dreigden, omdat ook de invallers op waren, groep nummer twee naar huis te moeten sturen.

Kaartenhuis

,,Ik had toen echt het gevoel dat het kaartenhuis langzaam maar zeker aan het instorten was. Je bleef ook maar puzzelen. Terwijl je vrijdag rustig het weekeinde in dacht te gaan, kon je zondag de ene ziekmelding na de ander krijgen.''

Op dit moment heeft ze 'gelukkig even geen zieke of snotterige collega's', maar ze merkt wel dat iedereen op zijn tandvlees loopt. ,,Leraren, leerlingen én ouders. Corona is echt een hoofdpijndossier, zeker nu de Engelse variant erbij gekomen is.''

Op sommige scholen leeft onder het lerarenkorps angst voor besmetting, op haar school speelt dat volgens Molenaar niet. Wat daarbij zou schelen is dat van de vier docenten die het virus hebben gekregen - twee in de vakantie en twee daarbuiten - buiten de schoolmuren lijken te zijn besmet.

Probleem apart zijn de citotoetsen die normaliter rond deze tijd worden afgenomen en vooral voor groep acht van groot belang kunnen zijn: ,,Wanneer de leerkracht in november een dubbel advies gegeven, bijvoorbeeld havo/vwo, kan dat bij een goede uitslag vwo worden.'' Ook dat zou ervoor pleiten om de schooldeuren zo snel mogelijk weer te openen: ,,Want het resultaat bij een onlinetoets is dat van een kind en zijn ouder.''

,,Alleen: hoe doe je dat? Als leerlingen op 1,5 meter van elkaar moeten zitten, kun je de helft niet kwijt in ons gebouw. Het liefst willen we ze ook alle 270 terug; we missen ze heel erg. Dat is ook het dubbele van de situatie: aan de ene kant ben ik heel trots en blij hoe leerkrachten het doen. Dat is echt heel gaaf en ook de feedback van de ouders daarop is heel goed. Zo van: 'Wat zijn jullie goed bezig'. Tegelijk besef je dat je dit helemaal niet wilt.''

Bron: Leidsch Dagblad, 14-01-2021