Placeholder image

Nacht van de leraar in Leiden: Onderwijs moet kind nieuwsgierig en kritisch maken

05 oktober 2016
Met het Nederlandse onderwijs gaat het niet slecht. Maar ter voorbereiding op de onzekere toekomst, moet en kan het nog beter. Dat was de teneur van de eerste ’Nacht van de Leraar’, gisteravond in de aula van het Leidse Stedelijk Gymnasium. (Bron: Leidsch Dagblad, 5 oktober 2016, door: Diederik de Groot)

Zo’n tweehonderd leraren, onderwijsbestuurders en andere belangstellenden zijn voor de eerste editie van het evenement naar Leiden gekomen. De nacht is georganiseerd door het ICLON, de lerarenopleiding van de Universiteit Leiden. De eerste spreker is de Zweeds-Australische ’futurist’ Anders Sörman-Nilsson. Zijn boodschap voor de aanwezige leraren: „Bereid kinderen niet voor op een wereld die niet langer bestaat. Jij kan ervoor zorgen dat het onderwijs in 2030 niet achterloopt.”

Luchtiger is het verhaal van rapper Ali Bouali, beter bekend als Ali B. Hij krijgt al gelijk de lachers op zijn hand: „Mijn vroegere basisschool is nu een politiebureau geworden, maar eigenlijk had het dat in mijn tijd ook best kunnen zijn.” Zijn verhaal bevat verder de boodschap dat we het allemaal niet te moeilijk moeten maken voor elkaar, ook niet in het onderwijs. „Het is belangrijk dat je iemand kan overtuigen van het nut van iets leren, anders komt het niet over.”

De rest van de avond zijn er paneldiscussies en spreken politici, onder wie staatssecretaris van onderwijs Sander Dekker, de aula toe. Tijdens de paneldiscussies zijn vooral positieve geluiden te horen over het Nederlandse onderwijs. „Het beste onderwijs dat er is, voor het geld dat er aan uit wordt gegeven”, vindt auteur en docent Harry Starren. De zaal laat met luid geklap zijn instemming blijken. 

Dat is precies de boodschap waar Annemarie Thomassen van het ICLON deze avond voor wilde organiseren. „Ikzelf heb er behoefte aan dat het beeld van de leraar positief is. Helaas is dat niet altijd het geval. Daarom willen we die positieve kant en het belang van de leraar te laten zien.”

Over de toekomst van onderwijs is Thomassen positief, al denkt ze wel dat er uitdagingen liggen: „Hoe de wereld er over een paar jaar uitziet is onvoorspelbaar. Daarom is het belangrijk dat we kinderen kritisch leren nadenken en nieuwsgierig maken.”