Placeholder image

Professionele schijt

27 november 2018
TEKST FADIE HANNAGEPUBLICEERD OP 22-11-2018 Hoe houd je als leraar genoeg ruimte en tijd over om uitgerust, flexibel en creatief te blijven? Dat was dit jaar de centrale vraag tijdens de Nacht van de leraar die de gemeente Leiden organiseerde. Bron: www.didactiefonline.nl, 22 november 2018

Nadat ik mijn katten en kippen extra in het zonnetje had gezet vanwege dierendag vertrok ik met de trein naar Leiden. Een uur en 35 minuten later, precies zoals voorspeld door de NS routeplanner, kwam ik aan in het prachtige gebouw van mboRijnland op de Breestraat. Van 16.30 tot 22.30 uur werd daar de Nacht van de Leraar 2018 (4 oktober 2018) gehouden. Dit evenement wordt door sommigen gezien als het voorprogramma van de ‘Dag van de Leraar’. Maar afgaand op mijn eigen ervaringen denk ik dat het eigenlijk eerder andersom is. De Nacht van de Leraar is het hoofdprogramma en de Dag van de Leraar eerder een soort van naprogramma, aangezien we dan, net als mijn katten en kippen, toch meestal maar een lekker gebakje krijgen.

Het thema Tijd & Ruimte stond dit jaar centraal met als doel de vraag te beantwoorden hoe je als leraar genoeg ruimte en tijd om uitgerust, flexibel en creatief te blijven. Voor vele leraren, ongeacht het type onderwijs, een actueel thema en relevante vraag. Ik vond het dan ook niet verwonderlijk dat meer dan de helft van de 400 aanwezigen docent was uit het PO, VO, MBO, HBO of WO. Om met elkaar ervaringen en kennis te delen was het evenement ingericht volgens de open space methode. Deze simpele maar sterke en bewegelijke werkvorm zorgde ervoor dat docenten en andere geďnteresseerden met elkaar in gesprek gingen met als doel elkaar beter te begrijpen en te inspireren.

Zelf volgde ik na het walking dinner, wat werkelijk smullen was, en de openingsprekers, die vooral ‘witte’ mannen van middelbare leeftijd waren, een workshop over de zogenoemde growth mindset. Wat ik van die workshop heb meegenomen is dat ik als docent tijd en ruimte kan creëren door leerlingen bewust theorie over growth mindset aan te leren. Leerlingen internaliseren dan de growth mindset en worden daardoor optimistischer en gaan zelf nadenken bijvoorbeeld over hoe zij hun eigen sociale netwerk kunnen inzetten om hun vragen en problemen op te lossen.

De take-away message van deze Nacht van de Leraar werd wat mij betreft gemaakt door Jan Jaap Hubeek, Pabo-onderwijsmanager van de Hogeschool Leiden: ‘Heb professionele schijt!’ Ik interpreteer het zo: wij als docenten moeten soms niet doen wat er van ons verwacht wordt, maar wat wij denken dat goed is voor onszelf en voor onze leerlingen. Ik ga daarom, en hoop met mij veel collega’s, dit schooljaar professionele schijt hebben. Zo zal ik tijd en ruimte creëren om mezelf te belonen door, in mijn geval, evenementen te bezoeken zoals de Nacht van de Leraar 2019! Het ontmoeten van en in gesprek gaan met collega’s over onderwijs, daar krijg ik langdurige en duurzame energie van, en niet van zo een lekker gebakje.

Fadie Hanna is lerarenopleider aan de Universitaire Pabo Amsterdam en promovendus.

Verder lezen
Got my mindset on you

Bron: www.didactiefonline.nl, 22 november 2018