Placeholder image

Onder de leraren die niet staken heerst spijt

13 september 2018
Ze geeft les op een van de weinige basisscholen in Leiden die deze woensdag niet plat liggen. Toch draagt Lobke Spies van De Arcade een T-shirt waarop ze met viltstift de strijdkreet ’Arie, kom over de brug’ heeft geschreven. Bron: Leidsch Dagblad, 13 september 2018.

Toen zij dinsdagavond de balans opmaakte, moest ze concluderen dat minister Arie Slob ’nog niet genoeg heeft gedaan’: „De ongelijkheid in salarissen met leraren in het voortgezet onderwijs is er na de toegezegde loonsverhoging nog steeds. En van de verlaging van de werkdruk is weinig te merken.”

Dat ze zich niet heeft opgegeven voor de protestbijeenkomst, komt vooral door het moment waarop ze de beslissing moest nemen. „Aan het begin van het schooljaar, een tijd waarin je veel dingen op de rit moet krijgen.’’ Daar komt bij dat de voormalige woordvoerder het onderwijs ’ontzettend leuk’ vindt. Na lang twijfelen zei ze ’nee’, een beslissing waar ze dinsdagavond spijt van had. ,,’Wat ben ik toch een sufferd’, dacht ik toen.”

Omdat uiteindelijk vier van de zestien leerkrachten wilden staken, besloot de school in Leiden Roomburg de deuren niet te sluiten. Naar de individuele overwegingen heeft interim-directeur Jan Maarten Brommersma niet gevraagd: ,,Leerkrachten zijn vrij in hun beslissing om te staken.’’ Al weet hij dat het schoolbestuur loon wil inhouden bij stakers. En de 62 euro die vakbondsleden kunnen krijgen, compenseert dat niet helemaal.

Hoe dan ook: ouders hoorden vorige week dat drie van de vijftien groepen deze woensdag geen les zouden krijgen. Wie daardoor in de problemen zou komen, moest maar een seintje geven. De school zou dan iets verzinnen.

Uiteindelijk zijn er drie ’groeplozen’ die het maar wat spannend vinden. Is groep 7 niet ’veel te moeilijk’ voor een leerling uit groep 4? Nee hoor: uit solidariteit doet juf Anneke ’vooral leuke dingen’ op deze actiedag. Na geknutsel met satéprikkers en marshmallows, is het spelen geblazen.

 

Begrip
Voor de stakende leerkrachten hebben ouders veel begrip. Zo meldt moeder Carla Quispel, die zelf ook in het onderwijs zit, dat ze de leerkrachten ’ontzettend steunt’. Dat haar dochter uit groep 4 vrij is en haar zoon uit groep 1/2 juist les heeft, vindt ze geen punt: „Ik ben op woensdag toch vrij en ga zo lekker winkelen.”

Ook zoonlief had daar, toen ze vertelde dat hij ’lekker mocht gaan spelen’, geen enkele moeite mee. Collega-ouder Natascha heeft haar kinderen in de groepen 1/2 en 3 juist niet over de staking verteld. „Anders willen die ook thuis blijven. En dat mag niet.” Bovendien wil ze met zoon Jantje van 7 gezellig bij oma langs.

Voor het potje dat de 396 leerlingen tellende school kreeg om de werkdruk te verlagen, is dit schooljaar iemand voor drie dagen aangenomen. ,,Door groepen anders in te delen, worden die minder groot’’, legt Brommersma uit. ,,Al hebben we gelukkig geen supergrote groepen. Verder moeten we wellicht duidelijkere keuzes gaan maken. Zo kun je je afvragen of we zoveel buitenschoolse dingen moeten blijven doen, zoals sporttoernooien. Of dat ouders het zaakje wat meer begeleiden.’’

Dan gaat, ook op deze school, het brandalarm en moet iedereen naar buiten. Het blijkt een actie van schoolleiders en onderwijsassistenten. Gaan gewone leraren er soms wel acht procent op vooruit, zij blijven steken op 2,5 procent. ,,Een jongere adjunct kan op die manier minder verdienen dan een leraar in een hogere schaal, terwijl die veel meer verantwoordelijkheden heeft. En dat stimuleert niet’’, weet adjunct Ans van der Nat. ,,Ook voor het speciaal onderwijs geldt dat’’, meldt Stijnie de Graaf van Praktijkschool Het Metrumen de Korte Vlietschool. ,,Al moeten we voorlopig vooral achter leraren aan. Voor 1 oktober hebben we er nog eentje nodig.’’

Bron: Leidsch Dagblad, 13 september 2018.