Placeholder image

Staking basisscholen Leiden: ’Het mooiste schiet er bij in’

28 juni 2017
De een komt op zondag terug naar school om een nieuwe lesmethode uit te pakken. De ander werkt uren over om de rapporten in te vullen en de besprekingen met de ouders voor te bereiden. ,,Terwijl ze daar in het voortgezet onderwijs een hele week vrij voor krijgen.’’ De bereidheid om te staken is groot onder leerkrachten op de St. Josephschool in Leiden. (Bron: Leidsch Dagblad, 28 juni 2017, Janneke Dijke).

Op zo’n beetje alle basisscholen in Leiden en omgeving werd dinsdag gestaakt. Gedurende het eerste uur bleven de scholen dicht. Het was te merken op de weg, waar rond half 9 maar weinig fietsende kinderen te zien waren. Op veel plekken, zoals op De Singel en de Josephschool, begonnen de leerkrachten met een gezamenlijk ontbijt. Andere scholen, zoals Brede School Merenwijk, maakten een spandoek om ’s middags mee te nemen naar de demonstratie in Den Haag.

Joyce Westerling en Roswitha de Boer staan samen voor een van de groepen 6 op de Josephschool. De Boer staat daarnaast ook nog in groep 7. Ze staken vol overgave, en werken in het uurtje extra aan hun administratie. De boterhammen van het ontbijt staan nog onaangeroerd op het bureau. ,,Ik denk steeds: ik eet het straks wel op’’, zegt Westerling. De Boer: ,,Wat ik het mooist aan m’n werk vind, namelijk om kinderen individueel aandacht te geven, daar heb ik de minste tijd voor. Nakijken, feedback geven, nadenken over hoe je een kind met een bepaalde vraag het beste kunt begeleiden: het schiet er het snelst bij in.’’ Waarom? Door de verplichte administratie. Ze laten een pak papier zien. Westerling: ,,Om de rapportgesprekken goed te kunnen doen, moeten we de citoscore van elk kind analyseren.’’

Hun collega Diana Wallaart zag haar werk de afgelopen achttien jaar steeds drukker worden. ,,Er zijn steeds meer kinderen bijgekomen die meer aandacht nodig hebben. Ik vind het raar dat er zo’n groot verschil in salaris is tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.’’ Haar collega Suzanne Frambach kwam onlangs op zondag naar school om de nieuwe taalmethode uit de dozen te halen. ,,Ik wist anders niet waar ik de tijd vandaan moest halen. Er moet iets veranderen in het onderwijs. Als het zo blijft, wordt het geen lange onderwijscarričre voor mij.’’

Directeur Monica Tolenaar is trots op haar leerkrachten. ,,Een kind is het kostbaarste bezit van ouders en het kwetstbaarste deel van de samenleving. Het is voor ouders niet niks om je kind bij een ander achter te laten. Dat vraagt wat van leerkrachten.’’ Frambach voelt dat ook zo. ,,Daardoor neem je je werk snel mee naar huis. Voor de kinderen doe je heel veel.’’

Veel ouders staan achter de actie en vinden het het uurtje extra geen probleem. Wie dat wilde kon zijn kind naar de voorschoolse opvang brengen - als ze daar een contract hebben. Twee kinderen maakten er gebruik van. ,,Ik vind het een goede actie’’, zegt Pauline Capel. ,,Ik geef zelf les op het voortgezet onderwijs, en vind dat het salaris gelijkgetrokken moet worden.’’ Huib Ouwendijk vindt de klassen veel te groot. Merlijn Thunnissen en Suzan van den Enden: ,,Dit is onze toekomst. Daar moet je in investeren.’’ Maar stuk voor stuk verwachten ze dat dit uurtje staken niet voldoende is om Den Haag in beweging te krijgen.

Het oorspronkelijke nieuwsbericht vindt u hier.