Placeholder image

09 Leergang Oriëntatie op schoolleiderschap

17 oktober 2019

Wanneer je je wilt oriënteren op een functie waarin leiderschap vereist is, rijzen er een aantal vragen:

  • Wat houdt schoolleiderschap in en wat dit betekent dit voor mij?
  • Wil ik een leider zijn, ambieer ik een rol als schoolleider?
  • Wat heb ik daarvoor al in huis, wat moet ik nog ontwikkelen?

Aan het einde van de cursus zijn de deelnemers in staat hierop antwoorden te formuleren. De uitwerking van het programma draait om het beantwoorden van de vraag:

"Wat houdt leiderschap in?"

Om deelnemers te brengen tot een antwoord hierop, biedt deze leergang een mix van theorie, oefeningen, lezingen van ervaren leiders, lees-, reflectie- en feedbackopdrachten. Inhoudelijk dient het te gaan om de volgende vier cruciale onderwerpen:

1. De persoon van de leider. Denk hierbij aan innerlijke kracht en authenticiteit, maar ook zelfbeeld, zelfkennis en type persoonlijkheid

2. De invloed van de leider op de ander. Hierbij staan drijfveren en visie centraal evenals leiderschapsstijlen en leidinggeven aan professionals

3. Het aansturen van een team. De groepsdynamiek en teamontwikkeling zijn hierbij essentieel

4. Het vormgeven aan veranderingen. Hierbij gaat het om leidinggeven tijdens veranderingen.

Deze vier onderwerpen zijn verdeeld over vijf dagen training. Tussen de trainingsdagen door zijn er gerichte opdrachten om te doen, dan wel te reflecteren. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een e-learningomgeving.

Over de cursus zelf:

  • Groepsproces is zodanig dat mensen zich kwetsbaar durven op te stellen;
  • Het programma is concreet, praktisch en realistisch;
  • Deelnemers komen uit hun comfortzone en kijken met een open en eerlijke blik naar zichzelf;
  • Het zoekproces krijgt voldoende tijd om te rijpen.
Deelnemers nemen en krijgen verantwoordelijkheid in dit proces.

 



Meer informatie